Genel

Çorbası, Tatlısı ve Yemeğiyle Yüksek Lif Kaynağı: Balkabağı

Ülkemizde daha çok tatlısıyla bilinen, aynı zamanda çorbası, kızartması ve yemeği de yapılabilen balkabağı hakkında neler biliyorsunuz? Kış aylarında evlerimizden ayırmamamız gereken balkabağı hakkında bilinmesi gerekenleri sizin için derledik.

Özellikle Amerikalılar tarafından fazlaca tüketilen balkabağı, güçlü bir vitamin ve mineral kaynağıdır. Kış aylarında metabolizmanın yavaşlamasıyla birlikte vücut direnci azalır ve enfeksiyonlara daha açık hale gelir. Soğuk havalar yalnızca vücut direncini değil cilt sağlığını da önemli ölçüde etkiler; bu yüzden kış aylarında cilt daha çok kurur, rengini ve pırıltısını kaybeder. Bu dönemde halsizlik ve yorgunluk şikayetleri de artar. Vücudunuzda bu değişikleri gözlemlemeye başladıysanız günlük beslenme listenize bal kabağını ekleme vakti gelmiş demektir. Üstelik 100 gramında sadece 26 kalori bulunan balkabağı, gereksiz enerji alımının önüne geçtiği için diyet listenize de uygun!

İşte süper besin olarak adlandırılan balkabağının içerdiği bileşenler ve faydaları:

  • Yüksek oranda alfa ve beta karoten içerir. Bu karatenodiler antioksidan özellikleri nedeniyle savunma sisteminin en büyük yardımcılarındandır.
  • Güçlü bir A vitamini kaynağıdır ve içeriğindeki zeaksantin isimli karotenoid ile göz sağlığının korunmasına yardımcı olur. Ayrıca A vitamini gece ve alacakaranlıkta gözün ışığa uyumunu sağlayarak görüş kabiliyeti kazandırıyor.
  • Balkabağında bulunan ksantin adlı bileşen, ultraviyole ışığın göz tarafından süzülmesine yardımcı olurken bu durum ileri yaşlarda görülebilecek gözde doku hasarları ve katarakt probleminin de önüne geçer.
  • C vitamini bakımından zengindir. C vitamini vücudu mikroplara karşı savunan hücrelerin üretimini uyararak vücut savunmasına destek olur. 1 porsiyon balkabağı (100 gr) yetişkin bir bireyin günlük C vitamini ihtiyacının yüzde 35’ini karşılar.
  • Çok iyi bir lif kaynağıdır. Hem kalp hem de bağırsak sağlığı açısından büyük önem taşır. Yarım fincan bal kabağında 3 gramın üzerinde lif bulunur. Yüksek oranda lif tüketimi kolesterol seviyesinin düşmesine, dolayısıyla kalp sağlığının korunmasında; bağırsak hareketliliğinin düzenlenmesi ile de kolon kanseri riskinde azalmada büyük bir role sahiptir. Ayrıca lif tüketiminin artması ile tokluk süresi uzar, bu yüzden diyet listeleri için de önemli bir besindir. Özellikle püresi veya çorbası uzun süre tok kalmanızı sağlarken; bağırsak tembelliği yaşayan kişilerde bağırsakların yeniden hareket kazanmasına yardımcı olur. Bebeklerde kabızlık şikayeti olduğu dönemde 6-8. aydan itibaren püre ya da çorba olarak tüketilebileceği gibi yulaf ilavesi ile posadan daha zengin hale getirilebilir.
  • İçeriğinde yüksek miktarda karotenoidler bulunur. Özellikle diyet yağı ile birlikte tüketildiğinde ciltte pigmentasyona neden olduğu için cildin daha canlı görünmesini sağlar. Cildinizin kışın da yaz aylarındaki gibi ışıldamasında büyük bir destekçidir.
  • C vitamini ile kolajen üretimini destekleyerek cildin daha genç görünmesine yardımcı olur.  Evde hazırlayacağınız yüz maskelerinde de peeling olarak kullanabileceğiniz balkabağı özellikle çorba olarak tüketildiğinde cildin nem kazanmasına destek olur.
  • Kalsiyum, manganez, magnezyum, bakır, demir ve fosfor içerir. Bu bileşenler kemik dokularındaki hasarın iyileştirilmesine, kemik gelişimine destek olur.
  • Potasyum bakımından da oldukça zengin olan bu süper besin kan basıncının düzenlenmesine yardımcı olur. Potasyum; kan damarları ve arterlerin gevşemesini sağladığı için kalpteki stres azalır ve kan basıncı düşer. Ayrıca potasyum; hücre ve dokulardaki sıvı dengesinin düzenlemesini de sağlar.

Balkabağını Yerken Dikkat Etmeniz Gerekenler

Birçok faydası bulunan balkabağını yerken alacağınız faydayı maksimum düzeyde tutmak için dikkat etmeniz gereken bazı yöntemler var:

  • Vitamin ve mineral değerlerini kaybetmemesi ve daha faydalı olabilmesi için kabuğunu tüketeceğiniz zaman soyun ve doğrayın. Bu şekilde besin değerlerinin kaybını önlemiş olursunuz.
  • Tüketilmeden önce de çok fazla ve uzun süreli ısıya maruz bırakmayın. Fırında veya buharda kısa süreli pişirin. Bu şekilde vitamin ve mineral kayıpları en az seviyeye indirmiş olursunuz.
  • Tatlısını yaparken, sağlığa zararı kesin olarak kanıtlanmış rafine şekerden kaçının. Onun yerine pekmez ya da bal kullanarak tatlandırabilirsiniz. Böylece hem lezzetli hem sağlıklı bir tatlı hazırlarsınız! Bal ve pekmezi, balkabağını pişirdikten sonra üzerine ilave etmeniz daha sağlıklı.

Related Posts

3 thoughts on “Çorbası, Tatlısı ve Yemeğiyle Yüksek Lif Kaynağı: Balkabağı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir