Genel

B Vitamini Nedir, B Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur ve Faydaları Nelerdir?

Toplamda 6 farklı B Vitamini çeşidi vardır. Solunum, sindirim ve sinir sistemlerinin sağlıklı ve düzenli çalışmasını sağlayan B vitaminleri genellikle et, et ürünleri ve tahıllı gıdalarda bol miktarda bulunur.

B1 Vitamini (Tiamin)

  • Tiamin Yararları

Tiamin vitamini, yediğimiz gıdaların enerjiye dönüşmesine yardım eder. Bu nedenle, vücuttaki hücrelerin gelişimi ve büyümesi için önemlidir. Kalp ve sinir sisteminin enerji ihtiyacını karşılar

  • B1 Vitamini Eksikliği

Tiamin eksikliği, nörolojik hastalıklara ve kalp rahatsızlıklarına varan bazı hastalıklara sebep olabilir. B1 eskikliği genellikle başka vitamin eksiklikleri ve kalori yetersizliği ile birlikte seyreder. Tiamin eksikliğinde ilk ortaya çıkan belirtiler iştahsızlık ve anksiete (kaygı) haline benzeyen psişik belirtilerdir. Kullanılması gereken B1 vitamini miktarı yaşa ve cinsiyete göre değişiklik göstermektedir.

  • B1 Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur ?

Tiamin, tam tahıllarda, takviye edilmiş ekmeklerde, pirinçte, et ve balıkta bulunmaktadır. Et ve balıkta da B1 vitamini bulunmaktadır. Bununla birlikte, Multivitamin takviye edici gıdaları içerisinde de B1 vitamini bulunmaktadır.

B2 Vitamini (Riboflavin)

  • Riboflavin Yararları

B2 Vitamini, yediğimiz gıdaların enerjiye dönüştürülmesine yardıcı olur. Antioksidan etkisi vardır. Şeker seviyesini dengelemeye yardım eder, yaşlanmayı yavaşlatır, serbest radikallerin verdiği zararı giderir.

  • B2 Vitamini Eksikliği

Riboflavin eksikliği, sindirim problemlerine, özellikle mide ile ilgili problemlere neden olabilir. Gelişmiş ülkelerde eksikliği daha az görülür. Yalnızca B2 vitamini eksikliğinden daha çok diğer vitaminlerin de eksiklileriyle birlikte birleşik bir eksiklik bulunur. Glossit, pirürit, ciltte soyulmalar, seboreik dermatite neden olur. Fotofobi, görmede azalma, yanma hissine nedenolan kornea vazkülatrizasyon görülebilir. Ayrıca eksikliği çocuklarda büyüme geriliğine sebep olabilir.

  • B2 Vitamini Hangi Beslinlerde Bulunur?

Riboflavin, süt ve süt ürünleri ile yumurta ve baklagillerde bulunur.

B3 Vitamini (Niasin)

  • Niasin Yararları

Karbonhidratın, yağın ve proteinlerin enerjiye dönüştürülmesini sağlar. Alzeimer hastalığına karşı etkilidir. Niasin ayrıca kan dolaşımını artırmak ve kandaki kolesterol seviyesini azaltmak gibi durumlarda yardımcı olur. Büyüme ve hormonların sentezi için gereklidirler.  

  • B3 Vitamini Eksikliği

Semptomları arasında dermatit, demans, diare ve sinir rahatsızlıklarıdır bulunan Pellegra; niasin ve triptofan eksikliği ile oluşan bir hastalıktır. Özellikle erken dönemlerinde bulantı ve kusma görülür. Özellikle bacaklarda paraliziye neden olabilir. Ayrıca, iştahsızlık, baş ağrısı, sinirlilik, uykusuzluk, mental karışıklığa da neden olur. Ayrıca, gıda takviyesi olarak B3 vitamini almak, kalp kriigeçişrmiş kişilerde ikinci krizi önlemeye yardımcı olabilir.  

  • Hangi Besinlerde Bulunur ?

B3 vitamini içeren yiyecekler sığır eti, brokoli, karnabahar, havuç, peynir, mısır unu, yumurta, balık, süt, patates ve domatestir. Ette bol miktarda vardır.Ayrıca süt ürünleri, kümes hayvanları ve balıkta yüksek oranda bulunur.

B5 Vitamini (Pantotenik Asit)

  • Pantotenik Asit Yararları

Vitmain B5, antistres vitamin olarak da adlandırılabilir. Kırmızı kan hücrelerinin üretilmesine yardım eder. Koenzim A’nın bileşenidir. Bütün hücre ve dokuların sağlamlığının sürdürülmesi ve tamirinde görev alır.

  • B5 Vitamini Eksikliği

Besinlerin çoğunda bulunur bu yüzden eksikliği genellikle nadir olarak görülür. Eksiklik deneysel olarak eksiklik yaratıldığında, baş ağrısı, uyku düzensizlikleri, bulantı, karın ağrısı, kusma ve gaz gibi sorunlar görülmüştür. Özellikle alkol bağımlığı olan kişilerde ihtiyaç ve eksiklik daha fazladır. Diabetlilerde idrarla atılımı artmıştır ve gastrointestinal hastalığı olanlarda emilim yetersizliği vardır.

  • Hangi Besinlerde Bulunur ?

Dana eti, balık, tavuk, yumurta ile fasulye, brokoli, tahıllar, karnıbahar, avakado gibi besinlerde bulunur. Ayrıca, B5 vitamini içeren takviye edici gıdalar yoluyla da alınabilmektedir.

B6 Vitamini (Piridoksin)

  • Piridoksin Yararları

Vücudumuz, yüzden fazla kimyasal tepkimede B6 vitaminine ihtiyaç duyar. Ayrıca B6 vitamini, sinir sisteminin düzenli bir şekilde çalışmasına katkı sağlar.

  • B6 Vitamini Eksikliği

Dudak kenarlarında yara, saç dökülmesi ve halsizlik gibi belirtiler B6 vitamini eksikliğinin göstergesi olabilir.

  • Hangi Besinlerde Bulunur ?

Balık ve sakatat B6 vitamini bakımından zengin gıdalardır. Patates gibi karbonhidrat içeren sebzeler ile turunçgiller dışındaki meyveler de B6 vitamini içermektedir. Gerek multivitamin-mineraller içeren gerekse de yalnızca B6 vitamininden oluşan takviye edici gıdalar da mevcuttur.

B7 Vitamini (Biotin)

  • Biotin Yararları

En çok bilinen B vitaminlerinden biridir. Biotin de diğer kompleks B vitaminleri gibi besinlerin enerjiye dönüştürülmesine yardımcı olur. Cilt, saç, tırnak, göz, karaciğer, sinir sistemi sağlığı için çok faydalıdır. Ayrıca kötü kolesterol ve kan şekerini düzenler. Embriyonik büyüme sürecinde hayati işlevleri olduğu için hamilelik sırasında alınması gereken başlıca vitamin desteklerinden biridir. Bu yüzden hamilelerin sıkça kullandığı takviyelerinden biridir. Biotin takviyeleri akne ve egzama tedavisinde etkilidir, saç kaybını önler, seboreik dermatit ve diyabet tedavisinde yardımcıdır.

  • Biotin Eksikliği

Sigara kullanımı, yetersiz beslenme ve diyabet vücuttaki biotin seviyesini düşürebilir. Biotin eksikliği ise saç kaybına, tırnak kırılmasına, ciltte döküntülere, yüksek kolesterole ve kalp sağlığı sorunlarına yol açabilir. Biotin eksikliğinde depresyon, yorgunluk, halüsinasyon, kol ve bacaklarda karıncalanma gibi belirtiler gözlenebilir

  • Hangi Besinlerde Bulunur ?

Yumurta sarısı, sakatatlar ve balık zengin biotin kaynaklarıdır. Biotin içeren takviye edici gıdalar da kullanılabilir.

B12 Vitamini (Kobalamin)

  • B12 Yararları

Beyin, sinir sistemi ve kan hücrelerinin sağlıklı olması için gereklidir. DNA oluşumuna da yardımcı olur. Yorgunluğa neden olan megaloblastik anemiyi önlemeye yardım eder. Ayrıca, hücre yaşlanmasının önüne geçer ve sinir hücrelerini onarır.

  • B12 Eksikliği

Vücutta yeteri kadar B12 olmadığı durumda, kan hücrelerinin üretimi yavaşlamakta, üretilen hücreler de kalitesiz ve güçsüz olmaktadır. Bu nedenle, B12 vitamininin yeterli miktarda temin edilmesi önemlidir. Nadir görülen eksikliği megaloblastik anemiye ve nöropatiye yol açar. Yorgunluk, halsizlik, dispne, parestezi, glossit, iştah ve kilo kaybı, impotans, psikiyatrik semptomlar ve ciddi anemiyle kendini belli eder. Sinir sisteminde geri dönüşümsüz bozukluklar yapabilir. Pernisiyöz anemisi olanlar en büyük risk grubudurlar. Gastrektomi sonrasında, koroziv ajanlara maruz kalımda gastrik mukoza zedelenirse de eksiklik olur.

  • B12 Hangi Besinlerde Bulunur ?

Ciğer ve midye en iyi B12 kaynaklarındandır. Bunun yanında, et, süt, yumurtada da B12 bulunmaktadır. Multivitaminlerin çoğunda da B12 bulunmaktadır. Ayrıca, yalnızca B12 içeren besin takviyeleri ve folik asit ile diğer B vitaminlerini içeren besin takviyeleri de bulunmaktadır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir